WHEN CARBS STARTED FOOLING US

Hur rädslan för fett bidrog till den största viktökningen i historien

FROM WHOLE TO PARTS

Varje människa består av body, mind and soul, ingen undantagen oavsett ras, etnicitet eller kultur. Vi förstår detta o det är helt naturligt att födas in denna värld i balans, lycklig, glad o nyfiken på livet.

Sedan startar processen med att vi måste anpassa oss att fungera i denna fysiska dimension och vårda det vi har med oss ur ett kosmiskt perspektiv samtidigt som vi måste fungera och interagera så vi passar in i den helhet vi befinner oss i och det är egentligen denna balansgång som är det viktiga och svåra i livet eftersom det mesta i livet utgår från den fysiska dimensionen. Vi får lära oss att vara fysiska och kosmiska växelvis för det ska fungera och personligen tycker jag att Yin & Yang balansen fungera som en ledstjärna. Body, mind & soul i allt.

De gåvor vi har fått med oss på vår resa är meningen att vi ska använda och ingen av dem utesluter någon annan. Det är meningen att vi ska ha kul i livet annars hade vi ej kunnat känna glädje men det utesluter ej att vi kan vara allt det andra när det behövs, men glädjen o skratten gör det lättare för oss. Det fungerar som energipåfyllning.

Varför detta intro till detta ämne? Därför att vi har också fått med oss gåvan att vara sociala o umgås med andra människor under former som vi gillar och mat och dryck är något de flesta av oss har gemensamt och gillar. 

Tyvärr blir vi sönderplockade under vår livsresa till att bara bli fysiska kroppar. Sjukvården dissekerar oss ned till minsta beståndsdel och behandlar oss därefter. Det är ungefär som att ha en kit-car i olika delar. Allt finns där men den är omöjlig att köra. Eftersom de flesta av oss är körklara måste vi lägga tid på att ta hand om bilen, ge den rätt brände o serva den på rätt sätt. Då kan i ha glädje av den länge. Det vet vi alla.

Det lustiga är att vi har ett helst annat synsätt när det gäller våra kroppar om vi jämför med  att ta hand om den, ge den rätt bränsle och serva den på rätt sätt. Vi tycks kunna tro att vi kan behandla den hur som helst o att den bara ska fungera och detta synsätt har ej skett av en slump utan det är påverkan utifrån gör att vi kör i diket ibland.

WHEN FOOD WAS FOOD AND NO DRAMA

När jag växte upp fanns det mat och vi visste alla att vi skulle äta för att må bra. Vi funderade ej mer på det. Sedan var det någon som kom med förslaget att vi kanske skulle äta mer frukt o grönt o då föddes deviser (som var sponsrade kampanjer-ej att förglömma)  som “Ett äpple om dagen håller doktorn borta”, “6-8 brödskivor om dagen” m fl.

Vi klarade detta ganska bra också. Nu kom det helt plötsligt några dekokta ärtor & morötter till söndagssteken o kanske någon frukt till efterrätt o vips kunde vi säga att vi åt frukt o grön. So, off the bucket list.

Helstekt kyckling med inlagd gurka och gelé. Typisk 50-tals mat

Sedan hade vi ju det här med brödet. På den tiden var det av brödet sött och varför man skulle trycka i sig 6-8 skivor av detta sötade bröd har jag aldrig begripit. Det var då jag började äta knäckebröd istället, med min pappas härliga odlade tomater som doftade sol och sommar som pålägg. Sirapslimpa med ost-nej tack.

Vi klarade av dessa rekommendationer från Socialstyrelsen ganska bra eftersom de enda gångerna vi satt still var när vi åt och i skolan.

Därefter kom fler faser och nu hade Socialstyrelsen gått över att att rekommendera mediciner istället och nu var det Livsmedelsverket som skulle tala om för oss vad vi skulle stoppa i oss. Lite kul till en början eftersom det mest var självklarheter. Och vi levde i tron att rekommendationerna vi fick var hälsosamma för oss som individer och att maten vi köpte var bra. Vi har aldrig haft mer fel, för nu började de riktiga problemen-de sk välfärdssjukdomarna och för att komma till bukt med dessa började man klassificera fett och kolesterol  som något farligt och som skulle undvikas och det var då den riktiga fetmaepidemin startade.

THE DEAL BREAKER 1984 – CHOLESTEROLE WARNING 1984

Artikel i Times 1984 med kolesterolvarning

“This year began with the announcement by the Federal Government of the results of the broadest and most expensive research project in medical history. Its subject was cholesterol, the vital yet dangerous yellowish substance whose level in the bloodstream is directly affected by the richness of the diet. Anybody who takes the results seriously may never be able to look at an egg or a steak the same way again. For what the study found, after ten years of research costing $150 million, promises to have a profound impact on how Americans eat and watch their health”

THE BIG FAT FEAR

Ovanstående artikel i Times om kolesterol gjorde att människor började tro att man blev fet av fett, men det är ungefär samma sak som att tro att man blir grön av grönsaker.

Kroppen behöver alla beståndsdelarna i kosten fett, protein o kolhydrater.

Om vi nu går tillbaka till vår bil som behöver vara en bil o jämför det med protein som är byggstenarna i vår kropp, bilen behöver bränsle för att kunna köras o jämför det med kolhydrater, bilen behöver servas och olja för att motorn ska fungera och jämför det med fett.

Hur tror du då att den bilen kommer att fungera är en bil o tankas med bränsle för att kunna rulla men sällan eller aldrig servas eller får oljepåfyllning. Hur tror du att den bilen kommer att fungera i långa loppet?

Naturligtvis uppstod en obalans i kroppen när vi försökte undvika att äta fett och får att råda bot på detta kom kostrådet att vi skulle äta mer kolhydrater och alla studier visar att det var då den verkliga resan mot övervikt började. 

Välj livsmedel med fett som är nyttigt för kroppen

10 ANLEDNINGAR VARFÖR KROPPEN BEHÖVER FETT

  1. Bygger nya hjärnceller
  2. Ökar vitaminupptaget
  3. Ökar mättnadskänslan
  4. Stärker huden
  5. Boostar immunförsvaret
  6. Förbättrar smaken
  7. Ger mer träningsenergi
  8. Hjälper kolesterolet
  9. Motverkar undernäring
  10. Skapar en kalorireserv

Källa: Aktiv Träning

HOW COULD IT HAPPEN?

Vi behöver fett lika mycket som protein o kolhydrater, men det som är viktigt att komma ihåg är att fett har en hög densitet vilket innebär att det är mer energitätt och innehåller fler kalorier per enhet om vi jämför. Det är egentligen det enda man behöver veta om fett och att det ska vara av god kvalitet. Vi behöver det i rätt doser.

Nu blev kolhydraterna det verkliga problemet som vi ännu ej återhämtat oss från. Man behöver egentligen bara går till hur djurhållningen för snabbväxande djur sköts. Kosten består till 60 % av kolhydrater för att de ska kunna växa så snabbt som möjligt.

När övervikten nu började få fäste förstod man först ingenting eftersom många försökte undvika att äta mycket fett men ändå blev överviktiga på ett sätt som världen aldrig tidigare skådat.

FAT GOT OK 1999 BUT IS STILL OUT IN THE COLD

Artikel i Times 1999 med en mer nyanserad bild

Ovanstående artikel publicerades i Times 1999. Det är 20 år sedan men fortfarande lever fettskräcken kvar hos många som klumpar ihop allt fett, precis som man gjorde med kolhydrater i början och som sedan visade sig bestå av snabba och långsamma kolhydrater. När det gäller fett finns det fett man ska undvika och fett med bra kvalitet som är bra för kroppen.

THE REAL PROBLEM IS SUGAR AND HIGH CARBS

Helt plötsligt kom man på att kolhydrater är olika. Det finns långsamma som funnits där i alla tider o som ingen blev fet av, men i samband med att man började processa mat uppstod snabba kolhydrater och det är dessa tillsammans med socker som ör boven i dramat när det gäller vår övervikt.

Socker och snabba kolhydrater är det som gör oss överviktiga eftersom det påverkar insulinet. När blodsockret blir för högt kickar insulinet in för att jämna och återställa värdena och det är här det stora problemet uppstör.

Bilen igen. Att äta för mycket snabba kolhydrater är som att tanka en Folka som en Jaguar. Det blir naturligtvis alldeles för mycket bränsle men det har bilen inga problem att klara av för överskottet bara rinner ut ur tanken sedan är det klart.

Kroppen igen. Problemet är att kroppen har ingen tank så överskottet ej bara kan rinna ut. Var är det så som händer. Då har vi något som heter insulin i bukspottkörteln som gör sig av med överskottet genom att omvandla kolhydrater och protein till fett och lagra i fettcellerna.

Det är 10 gånger enklare att äta fett av rätt kvalitet som kroppen kan lagra direkt i fettcellerna istället för gå omvägen via kolhydrater och protein som omvandlas av kroppen till fett.

Det är ungefär som att gå på dialys när man ej behöver..

————————————————————

Läs gärna nedanstående artikel av Craig Freudenricjh Ph.D

How Fat Cells Work

In the last section, we learned how fat in the body is broken down and rebuilt into chylomicrons, which enter the bloodstream by way of the lymphatic system.

Chylomicrons do not last long in the bloodstream — only about eight minutes — because enzymes called lipoprotein lipases break the fats into fatty acids. Lipoprotein lipases are found in the walls of blood vessels in fat tissue, muscle tissue and heart muscle.

Insulin

When you eat a candy bar or a meal, the presence of glucose, amino acids or fatty acids in the intestine stimulates the pancreas to secrete a hormone called insulin. Insulin acts on many cells in your body, especially those in the liver, muscle and fat tissue. Insulin tells the cells to do the following:

  • Absorb glucose, fatty acids and amino acids
  • Stop breaking down glucose, fatty acids and amino acids; glycogen into glucose; fats into fatty acids and glycerol; and proteins into amino acids
  • Start building glycogen from glucose; fats (triglycerides) from glycerol and fatty acids; and proteins from amino acids

The activity of lipoprotein lipases depends upon the levels of insulin in the body. If insulin is high, then the lipases are highly active; if insulin is low, the lipases are inactive.

The fatty acids are then absorbed from the blood into fat cells, muscle cells and liver cells. In these cells, under stimulation by insulin, fatty acids are made into fat molecules and stored as fat droplets.

It is also possible for fat cells to take up glucose and amino acids, which have been absorbed into the bloodstream after a meal, and convert those into fat molecules. The conversion of carbohydrates or protein into fat is 10 times less efficient than simply storing fat in a fat cell, but the body can do it. If you have 100 extra calories in fat (about 11 grams) floating in your bloodstream, fat cells can store it using only 2.5 calories of energy. On the other hand, if you have 100 extra calories in glucose (about 25 grams) floating in your bloodstream, it takes 23 calories of energy to convert the glucose into fat and then store it. Given a choice, a fat cell will grab the fat and store it rather than the carbohydrates because fat is so much easier to store.